درخواست های ارتباط
      1646
      801
      10547
      محمد نصیری ، بنیانگذار TOSINSO ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات و کشف جرائم رایانه ای ، هکر کلاه سفید ، تخصص در حوزه امنیت سیستم عامل و تست های نفوذسنجی ، لینوکس ، مجازی سازی ، سرویس های کاربردی سرور و ... سابقه همکاری در بیش از 40 سازمان دولتی ، خصوصی و نظامی در حوزه پروژه ، مشاوره و آموزش ، بیش از 10 هزار ساعت سابقه آموزشی در طی 12 سال فعالیت حرفه ای ... پروفایل کاربر
      دوره های مرتبط

ویدیوهای پیشنهادی

سفری یک روزه به جنگل انجیلی استان مازندران ::: به نگارش محمد نصیری

تاریخ 11 روز قبل
      نظرات 1
      بازدیدها 43
      سلام به همه کاربران عزیز وب سایت توسینسو ، امروز در ادامه سری مطالب گردشگری در ایران یک تور یک روزه با مجموعه دالاهو داشتیم و به جنگل انجیلی در استان مازندران رفتیم . حقیقت اینه که تازه با دالاهو آشنا شدم ولی از نظمی که در برگزاری تورهاش داره خیلی خوشم اومد ، همه چیز از قبل تعیین شده و هماهنگ هست و شما فقط باید به قواعد و قوانینی که وضع شده اهمیت بدید تا تفریح براتون لذت بخش باشه ، ساعت 5 صبح از میدان ونک به سمت جاده فیروزکوه و دماوند حرکت کردیم و طبق روال همگی چرت میزنیم تا برسیم به محلی که قرار هست صبحونه بخوریم ، صبحونه بصورت سلف سرویس بود ، طبیعتا نمیشه انتظار زیادی از واژه سلف سرویس در رستوران های بین راهی داشت اما در کل به اندازه پولی که پرداخت کردیم بد نبود ، هر چند که میشد گوجه املت رو کمی بیشتر پخت تا اینقدر املت آبکی نشه و از طرفی نمیدونم چرا رستوران هایی که دالاهو به سمت شمال کشور باهاش قرارداد داره هیچوقت قهوه نمیدن !! آخه واقعا صبحونه بدون قهوه !! واقعا ؟

جنگل های انجیلی و آبشار ولیلا

بگذریم ، صبحونه رو خوردیم و طبق روال به سمت شمال راهی شدیم ، بر اساس روالی که تورهای دالاهو داره بچه ها پا میشن و توی اتوبوس ( Middle Bus ) خودشون رو بصورت کلی معرفی می کنن و میگن اسم و شغل و کتاب و فیلمی اگر مد نظرشون هست که قشنگه رو به دیگران معرفی می کنن ، منم که تازه دیروز رفته بودم از نظامی فروش های خیابون دانشکده کرج یه ست تکاوری نظامی برای اکوتوریسم خریده بودم از ابتدای سفر احساس کردم یه جوری دیگران نگاهم می کنن !! بعد که تو آینه نگاه کردم دیدم بله ! خداییش بیشتر شبیه بادیگارد پویان شدم !! خلاصه تیپ جالب بود ولی فکر نمی کردم اینجوری برداشت بشه ! تا خود قسمت معرفی همه با من سرسنگین بودن !! بگذریم منم که اصلا اهل حرف زدن تو جمع نیستم دیگه خودتون که بهتر میدونید ! بعد از اینکه معرفی کردم خودمو رسیده بودیم شمال ( استعاره از اینکه خیلی حرف زدم ) !!! دوستان با تخصص ها ، مهارت ها و علاقه مندی های زیادی توی تور ما بودن و این یک نقطه قوت یک تور هست چون من تشنه یادگیری هستم و حتی دوست دارم کوچیکترین چیزها رو یاد بگیرم ، هر چند دیگران تصورشون این هست همه چیز رو به شوخی می گیرم اما واقعیت اینه که من قشنگ دارم حرفهای دوستان رو تجزیه و تحلیل می کنم و یاد میگیرم ، از همینجا از امیرعلی عزیز که توی تور بود و کلی باهاش شوخی کردم عذرخواهی می کنم ، همچنین از خانم فریبا که خداییش فکر می کنم از نوادگان حضرت ایوب بود چون اینقدر که من این بنده خدا رو اذیت کردم که هر کس دیگه ای بود شاکی میشد .

جنگل انجیلی و آبشار ولیلا

گذشت و گذشت تا رسیدیم به منطقه محلی که باید اتوبوس رو ترک می کردیم و با لیدر محلی به سمت جنگل حرکت می کردیم ، لیدر محلیمون آقا عابس بودن که از همینجا ازشون نهایت تشکر رو دارم ، اطلاعات خوبی در خصوص دهکده هایی که ازشون عبور می کردیم ، دلیل نامگذاری ده ها رو می گفت ، واژه های محلی رو به زبون محلی میگفت که بدونیم و کمی از تاریخچه محل هم میگفت ، هر چند شاید کسی در خصوص این چیزها زیاد علاقه نشون نمی داد اما من عاشق دونستن این چیزها هستم ، تاریخچه رو بدونم که کجا رفتم چی شده ، این یعنی چی و اون یعنی چی .... کلا هزاران علامت سئوال دارم همیشه تو ذهنم و دوست دارم یکی برام توضیح بده ، هر چند همیشه شوخی رو دارم ولی نهایت دقت رو تو صحبت های تور لیدر داشتم ، رفتیم و رفتیم تا رسیدیم به دهکده ای به نام ولیلا که عابس گفت یه مقدار مذهبی هستند و ترجیحا دوستان حجابشون رو حفظ کنن !! منم خوب کلاهمو سرم کردم و یقه رو بستم که شئونات اسلامی رو رعایت کرده باشم که خوب کلی هم بچه ها خندیدن ! خوب بابا گفت رعایت کنید منم رعایت کردم دیگه خخخخ ...

آبشار ولیلا و جنگل انجیلی

ولیلا اینطوری که عابس گفت برگرفته از دو واژه ولی و لیلا بوده که شاید در روزگاران قدیم این دو نفر داستان عشقولانه ای با هم داشتن و بعد به همین دلیل این روستا رو به این اسم نامگذاری کردن ، البته تا جایی که من میدونم همیشه عشق هاییکه معروف میشن به نتیجه نمیرسن ! مثل همین لیلی و مجنون ! شیرین و فرهاد ! خسرو و شیرین ! البته مطمئن نیستم همشون به نتیجه نرسیده باشن ... والا ما که اونجا نبودیم شاید یواشکی به نتیجه رسوندن برای اینکه اسمشون تو یاد بمونه به ما اینجوری گفتن !! از روستا خارج شدیم و به سمت گل و شل حرکت کردیم و کوه رو به سمت بالا حرکت کردم و در حدود 2 ساعت و خورده ای پیاده روی در محیط جنگلی و سبز و گل و لای رو ادامه دادیم .

البته ما تو فصلی رفتیم که گل و لای زیاد بود و البته همزمان کمی هم بارون میومد که این به خودی خود هم خیلی قشنگ بود ، حس بارون بین درختها و صدای پرنده ها و ... فوق العاده هست مخصوصا بعد از اینکه با چند تا مسئول دولتی سر و کله بزنی و داد و بیداد و یه هفته پر چالش رو داشته باشی ... بگذریم مسیر رو ادامه دادیم و کلی سرسره بازی کردیم تو گل و لای ، خداییش از همینجا از همه کساییکه بهشون خندیدم حلالیت میخام ولی فکر کنم همه منتظر بودن من بیوفتم که جبران کنن ! متاسفانه این اتفاق نیوفتاد و فقط در حد یه سر کوچولو بود که دیدم بچه دارن ذوغ می کنن از افتادنم گذاشتم یه خورده بیشتر سر بخورم ...

جلوتر که رفتیم توقف داشتیم در کنار یک درخت انجیلی ، خوب سئوالات در خصوص این درخت زیاد هست ، چرا اسمش انجیلی هست ، چقدر عمر می کنه ، چرا این همه معروف شده و ... که خوب به جواب اکثر سئوالاتم رسیدم هرچند به لطف گوگل و اینترنت تقریبا اکثر جوابها رو میدونستم ولی اینکه در کنار این درخت ایستاده باشی و برات توضیحات بدن یه لذت دیگه داره که من خلاصه ای از این موارد رو خدمت دوستان عرض می کنم.

معرفی درخت انجیلی و جنگل های انجیلی

اسمش انجیلی هست چون میون درخت ( که البته میوه رو ندیدم ) کمی شبیه به انجیر هست ! این درخت بومی ایران هست و شاید میلیون ها سال عمر داره که بهش میگن فسیل زده که این فقط ما ایرانی ها هستیم که می تونیم فسیل ها رو هم نابود کنیم ! درخت عمر بسیار طولانی داره و ما جلوی بعضی درخت ها رفتیم که بعضا شاید صد سال عمر داشتن ، این درخت شهرت زیادی داره نه به خاطر چوبش بلکه به خاطر رنگ های خاصش ، در واقع این درخت برخلاف درخت های دیگه وقتی برگ ریزون میرسه و درخت ها برگ هاشون تغییر رنگ دارن یکباره تغییر رنگ میدن ، درخت انجیلی کم کم تغییر رنگ میده و همه رنگ های پاییزی رو کنار خودش داره ، یعنی بصورت خلاصه شما روی یک درخت می تونید همزمان رنگ های سبز ، زرد ، نارنجی و قرمز رو ببینید و این فوق العاده می کنه منظره طبیعت جنگل رو که چون تو ایران شما می تونید بصورت طبیعی این منظره رو ببینید.

درخت انجیلی جنگل انجیلی جنگل های انجیلی آبشار ولیلا

قطعا هر کسی در دنیا نمی تونه این تجربه رو داشته باشه ، چوب درخت انجیلی خیلی سفت و سخت هست و طبق گفته های عابس ( تور لیدر محلیمون ) برای مصارفی مثل ساخت عصا و البته تولید زغال استفاده میشه ، ساختار تولید مثلی درخت هم جالب بود ، درخت پاجوش میزنه و پاجوش رشد می کنه و به تنه اصلی درخت متصل میشه و یک درخت قویتر رو می سازه ، اسم علمی این درخت هم Parrotica Persica هست که اسم Parrot به معنی طوطی به خاطر ظاهر میوه ای که داره بهش گفته میشه که منقار طوطی رو تو ذهن شما میاره و Persica هم که چون اصل این درخت ایرانی هست به همین دلیل بهش داده شده ، هر چند که این درخت رو بصورت مصنوعی بردن در اروپا و تکثیر کردن و الان در اونجا هم وجود داره اما خوشبختانه این اسم روی این درخت مونده و این مسلما کار مسئولین ما نبوده چون اگر بود الان مثل چوگان و سگ سراب به نام کشورهای همسایه ثبت نمی شد.

گذر کردن از جاذبه های طبیعی

طی مسیر از جاهایی عبور کردیم که بصورت معمول هم شاید عبور کردن ازش آسون نباشه اما خوب فکرش رو بکنید که هم بارون اومد باشه و هم گلی باشه و هم سرسره بازی !! نور علی نور !! از گذرگاه های مالرو رد شدیم از یه رودخونه فسقلی عبور کردیم تا اینکه رسیدیم به محل کمپ و استراحت که دوستان دالاهو سنگ تمام گذاشته بودن ، چایی ذغالی آماده ، کباب ها سیخ زده شده و زیرانداز پهن شده بود و این یعنی هماهنگی خوب تیم لیدر محلی با دالاهو برای ترتیب دادن این نظم ، نایلون برای زباله گذاشته بودن که خیلی برای من اهمیت داشت .

جنگل انجیلی و آبشار ولیلا

کلا وقتی کسی زباله تو طبیعت میریزه میخام یه کول انداز بزنم بهش نقش بر زمینش کنم تا میخوره کتکش بزنم مرتیکه بیشعور رو ( والا .... ) میرید تو طبیعت یه کاری کنید بعدها هم بتونید ازش استفاده کنید یه بار مصرف که نیست . عابس بهمون گفت که توی روزهای عادی توریست ها رو به سمت آبشار هم می بریم که برای رسیدن به آبشار باید از طناب استفاده کنیم ، خلاصه بگذریم واقعا تجربه خوبی بود ، طناب بازی تو اون آب و هوا واقعا لذت داشت ، رفتیم زیر آبشار و برگشتیم و کلی تنفس کردیم و شارژ شدیم و برگشتیم ، چند دقیقه سکوت در طبیعت باعث شد که حسابی بریم تو عمق طبیعت ، قدرت خدا رو حس کنیم ، سلامتی خودمون رو قدر بدونیم و از دنیای تکنولوژی دور باشیم ...

آبشار ولیلا و جنگل های انجیلی

تور بسیار جذابی بود و به دوستان پیشنهاد می کنم که حتما برن ، یک روز طبیعت گردی به دور از موبایل و اینترنت و جالب اینجاست که کسی نبود اینها رو حس نمی کرد چون داشتیم از واقعیت های طبیعت لذت می بردیم ، امیدوارم همیشه شاد و خوشحال باشید و کلی از دنیا و زیبایی های طبیعیش استفاده کنید. به زودی مستند کوتاهی که از این جنگل بصورت ویدیویی درست کردم رو هم برای دوستان در وب سایت قرار می دم ، موفق باشید