درخواست های ارتباط
      1646
      801
      10547
      محمد نصیری ، بنیانگذار TOSINSO ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات و کشف جرائم رایانه ای ، هکر کلاه سفید ، تخصص در حوزه امنیت سیستم عامل و تست های نفوذسنجی ، لینوکس ، مجازی سازی ، سرویس های کاربردی سرور و ... سابقه همکاری در بیش از 40 سازمان دولتی ، خصوصی و نظامی در حوزه پروژه ، مشاوره و آموزش ، بیش از 10 هزار ساعت سابقه آموزشی در طی 12 سال فعالیت حرفه ای ... پروفایل کاربر
      دوره های مرتبط

ویدیوهای پیشنهادی

ماهیگیری در جزیره کیش : تجربه غیر حرفه ای ماهیگیری برای اولین بار در اسکله تفریحی کیش

تاریخ 3 ماه قبل
      نظرات 1
      بازدیدها 111
      سالها علاقه زیادی به ماهیگیری داشتم و بعضا با تور و نخ و قلاب و ... ماهیگیری کرده بودم اما هیچوقت بصورت حرفه ای و با تجهیزات کامل قلاب ماهیگیری نکردم ، درگیر پروژه توسینسو که شدیم و بسیار فشار کاری روی ما زیاد بود بالاخره دل رو به دریا زدیم و رفتیم یک پکیج کامل ماهیگیری خریدیم و به دعوت از یکی از هتل های معروف کیش گفتیم بریم بالاخره بعد از شش ماه تفریح و فقط و فقط هدف استراحت و ماهیگیری بود و بس و علاقه چندانی به تفریح های دیگه نداشتیم و اینجور شد که ما رفتیم جزیره زیبای کیش اون هم توی گرمای شدید تیرماه ، خوب ما خیلی ساده و آماتور انواع ماهیگیری با قلاب رو به شما معرفی می کنیم که من سعی کردم مثلا یاد بگیرم ولی فعلا تو همون یکیش موندیم و لذت بردیم :

1- ماهیگیری با چوب و قلاب خالی ( کاسی )
      2- ماهیگیری با چوب و قلاب حرفه ای ( لنسر و ... )
      3- ماهیگیری با نخ و قلاب خالی

ماهیگیری در کیش

خوب این سه نوع تصور من مبتدی از ماهیگیری با قلاب هست ، وقتی میگیم چوب و قلاب خالی یعنی یه چوب خیلی دراز بین 3 و نیم تا 4 و نیم متر خالی هست که جای بستن چرخ ( لنسر ) برای جمع کردن نخ رو نداره و یک مقدار نخ نوکش بسته شده و بهش میگن کاسی ، برای ماهی های خیلی کوچیک و در اصطلاح کولی استفاده میشه و معمولا توی جنوب کشور استفاده نمیشه چون نوع ماهی های جنوب اساسا به غیرتشون برمیخوره با این قلابا از آب گرفته بشن ولی خوب ماهی های کولی رودخونه ای و کوچیک ریز ریز رو میشه راحت باهاش گرفت ، خوب شب اول اقامت در هتل ویدای کیش رفتیم با کاسی و بدون طعمه با خمیر نون تست شروع به ماهیگیری کردیم ، قشنگ احساس می کردیم ماهی ها وقتی طعمه رو میبینن یه نگاهی به قلاب میندازن !! یه نگاهی به ما میندازن !! بعد میگن گناه دارن اینا !! یه نوک میزدن و طعمه ول میشد و ما شب اول هیچی نگرفتیم و کلا سر کار بودیم ولی خوب تجربه شد برای اینکه تو جنوب از کاسی استفاده نکنیم ، تصویر زیر نوع قلاب های کاسی رو نشون میده :

چوب قلاب کاسی ماهیگیری جزیره کیش

همونطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید چوب قلاب کاسی جای رد کردن نخ قلاب نداره و اون نوک نازکش جایی هست که یه مقدار نخ و قلاب بهش وصل میشه ، اما شب دوم با تجربه تر شدیم و رفتیم قلاب هامون رو با تجهیزات کامل آوردیم شب باد زیاد بود و البته برای طعمه هم یه نکته رو جستجو کردیم بودیم که باید دنبال طعمه بومی اون منطقه بگردید ، طعمه بومی خلیج فارس و اساس دریاهای بزرگ اسکوئید ( Squid ) یا همون ماهی مرکب خودمون هست که معمولا میشه تو کیش از بازار ماهی فروشها یا بازار عربها براحتی خرید کرد ، من یه بسته کامل خریدم که برای دو روزمون کافی بود و حدودا 10 هزار تومن شد ، جالبه بدونید شکار همین ماهی مرکب با قلاب و چنگگ هم بسیار جالب بود و از نزدیک تونستیم اینکار رو ببینیم ، به هر حال اینبار قلاب رو یاد گرفتیم چجوری ببندیم ، طعمه چی بزنیم و چه اندازه پرتاب کنیم و مطمئن بودیم اینقدر ماهی مرکب طعمه سفت و سختی هست که براحتی از قلاب جدا نمیشه ، من و مهندس عارف پور موفق شدیم در شب اول برای اولین بار در تجربه بسیار آماتوری ماهیگیری در جزیره کیش 7 ماهی بگیریم که تصویرشون رو در زیر مشاهده می کنید :

ماهیگیری در خلیج فارس جزیره کیش

دیگه تقریبا دستمون اومده بود چجوری باید ماهی بگیریم !! خداییش در تجربه اول ماهیگیری 8 تا ماهی بگیرید خیلی خوبه ، حالا نمیگیم بزرگن ولی فوق العاده حس خوبی داشت وقتی میگیرفتیم ، اساسا روی اسکله تفریحی جزیره کیش چند نوع ماهی دندون دار مهاجم به قلاب میخوره اگر طعمه شما ماهی مرکب باشه ، یا ماهی شهری هست که دو نمونش رو در بالا مشاهده می کنید که بچه شهری هست در واقع و یا ماهی شما از نوع تک خال هست ، البته بعضا روی اسکله تفریحی ممکنه که شما انواع دیگه ای مثل هامور هم بگیرید اما خیلی به ندرت ، در روش های ماهیگیری پرتابی و کشیدنی که با روش ما فرق داشت و تجربش رو هنوز نداریم ماهی های نیزه و بعضا باراکودا هم گرفته میشه ، تنوع زیاده توی خلیج فارس و جالبه بدونید سفره ماهی هم ممکنه به تورتون بخوره ، این هم نمونه ای از ماهی هایی که گرفتیم :

انواع ماهی خلیج فارس

من چند تا قلاب روی نخم بسته بودم و یکبار موفق شدم مثل تصویر زیر دو نوع ماهی مختلف رو با یک حرکت صید کنم که بسیار بسیار لذت بخش بود ، جالبه بدونید ما هنوز گره زدن ها و حتی شماره قلاب ها و سرب ها و حتی روش های حرفه ای صید ماهی رو هم بلد نیستیم و فقط یک تجربه آماتوری بود :

ماهیگیری در جزیره کیش

قطعا هر روز تجربیات ماهیگیری که دارم رو بیشتر می کنم و مطالعم رو در این زمینه افزایش میدم ، قطعا می دونید که ما کارشناس های فناوری اطلاعات هیچوقت نباید دست کم گرفته بشیم چون راجع به همه چیز تحقیق می کنیم و یاد می گیریم ، شاید بگید گرفتن 15 ماهی همین اندازه ای توی دو شب ماهیگیری برای خیلی ها ساده باشه اما بد نیست بدونید که کنار ما افرادی بودن که تا صبح وایسادن و تعدادشون به 15 نفر می رسید با 30 تا قلاب جمعا 12 تا ماهی گرفتن و ما دو نفری 15 تا گرفتیم !! دوست دارم ماهیگیری حرفه ای یاد بگیرم و میدونم که بچه ها هم علاقه مند هستن ، قطعا ماهیگیری حرفه ای آموزشش تو قسمت جزیره ورزش میاد و هدف من نوشتم در جزیره گردشگری بوده به خاطر همین بیشتر به لذت هاش اشاره می کنم ، وقتی ماهی قلاب رو میگیره و یه دفعه میکشه ، می تونی به هیچی فکر نکنی و متمرکز بشی و برای مایی که فشار کاریمون خیلی زیاد هست این ماهیگیری لازم بود ، هر چند اونجا هم ایده های جالبی برای کارمون گرفتیم و دفعه بعدی تو وب سایت اعمال می کنیم ، قطعا از تجربیات ماهیگیری های دیگه هم می نویسیم و اینبار دوست داریم سراغ ماهی های بزرگتر و البته شکار های جذاب تر دریایی بریم ، اگر تجربه ای در این خصوص دارید خوشحال میشیم در اینجا به اشتراک بگذارید چون قراره یه مرجع خوب گردشگری و توریسم ایجاد کنیم در کنار تورهای باحال ماهیگیری ، امیدوارم از خوندن این مطلب لذت برده باشید.